Skocz do zawartości


Zdjęcie

Jaki program do HDR


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
32 odpowiedzi w tym temacie

#29 Katana

Katana

    Stały bywalec

  • Uzytkownik pełnoprawny
  • 1069 postów
  • SprzętNikon (DX)

Napisano 08 luty 2018 - 20:51

Słowa "lepszy" użyłem w kontekście programu do składania HDR i wyniku jego działania- i tu moim zdaniem mam do tego prawo.

Lepszy program do składania HDR to moim zdaniem taki który da mi wynikowy plik DNG \ RAW  z wysoką dynamiką, bez przerysowań czy niechcianych efektów które mogę sobie ewentualnie dodać później.

I ja podzielam Twoje zdanie odnośnie programu do składania, bo i dla mnie takim program jest moim zdaniem lepszy. Nieporozumienie widać wynikło z niejednoznaczności sformułowania „lepszy HDR”, które może być użyte w kilkoraki sposób, i oznaczać różne rzeczy.



#30 m.a.g

m.a.g

    Bardzo zajęty facet

  • Uzytkownik pełnoprawny
  • 2660 postów
  • SprzętCanon, Sony, Nikon... Pentax'a brak :-)

Napisano 08 luty 2018 - 21:34

Czy może mi ktoś wyjaśnić od kiedy kompresja zwiększa cokolwiek ?

HDR jest efektem "kompresji" kilku obrazów do jednego więc o jakim "zwiększeniu dynamiki tonalnej" jest tutaj mowa ?

Oryginalny plik HDR nie jest efektem kompresji, zawiera dane z wszystkich zdjęć źródłowych (oczywiście ludzie oko tego nie widzi bo nie jest w stanie tak jak piszesz).

Pytanie co zrobimy z tym dalej :-)

Kompresja to być może niezbyt trafne określenie, albo może źle się kojarzy. Bardziej chodzi przesunięcie na histogramie.

Wyobraź sobie trzy zdjęcia z trzema naświetlone na -1, 0, +1, i trzy histogramy od lewej do prawej w tej samej kolejności.

Najbardziej typowe zastosowanie HDR to sprawienie, żeby na "wywołanym" już pliku wynikowym JPG prześwietlone / niedoświetlone partie zdęcia 0 (tego na środku) zostały wzbogacone danymi ze zdjęć na +1 / -1.

 

 

Technika HDR świętowała swój rozkwit w początkach cyfrowej fotografii gdy matryce nie osiagały więcej niż 6-7 ev.By zarejestrowac  sceny o wysokiej dynamice tonalnej niezbędne było wykonanie kilku,różnie naświetlonych ujęć.Obecnie własciwie taka potrzeba nie występuje

To prawda, przez ostatnie 10 lat o wiele więcej można wyciągnąć ze zdjęcia z cieni czy prześwietleń po prostu bawiąc się suwakami w ACR. Aż naszła mnie chęć poszukać staruszka 20D w garażu i porównać z takim 5D MK IV :-)

 

Mówiąc w skrócie- obecnie HDR-y nie maja kompletnie nic wspólnego z naturalnością i ich zadaniem jest wyłącznie nadanie obrazowi efektownego dla oka wyglądu.

Wiesz co, tu się nie zgodzę - oczywiście nowe matryce są coraz lepsze (między innymi dlatego kupiłem A7III żeby mieć te 15 ev) ale ciągle nie jest to to samo co oferuje ludzie oko, zwłaszcza jeżeli chodzi o prześwietlenia.

Zdarzyło Ci się kiedykolwiek w "realu" widzieć przepalone niebo? :-) Zresztą czułość ludzkiego oka zmienia się bodajże logarytmicznie, o ile się nie mylę, stąd tez większa tolerancja na dużą ilość światła.



#31 Neo.

Neo.

    weteran

  • Administratorzy
  • 10392 postów
  • Sprzętematorski

Napisano 08 luty 2018 - 22:20

Oryginalny plik HDR nie jest efektem kompresji, zawiera dane z wszystkich zdjęć źródłowych (oczywiście ludzie oko tego nie widzi bo nie jest w stanie tak jak piszesz).

Pytanie co zrobimy z tym dalej :-)

Kompresja to być może niezbyt trafne określenie, albo może źle się kojarzy. Bardziej chodzi przesunięcie na histogramie.

Wyobraź sobie trzy zdjęcia z trzema naświetlone na -1, 0, +1, i trzy histogramy od lewej do prawej w tej samej kolejności.

Najbardziej typowe zastosowanie HDR to sprawienie, żeby na "wywołanym" już pliku wynikowym JPG prześwietlone / niedoświetlone partie zdęcia 0 (tego na środku) zostały wzbogacone danymi ze zdjęć na +1 / -1.

 

Może inaczej- scene o rozpietosci tonalnej 25 ev rejestrujemy na 3 klatkach "przesuniętych" wzgledem naświetlenia , następnie tworzymy z nich jeden obraz o rozpietosci 12 ev.

Dokonujemy w takim przypadku kompresji (zawężenia) czy rozszerzenia dynamiki tonalnej ?  :msn-wink:

 

Wiesz co, tu się nie zgodzę - oczywiście nowe matryce są coraz lepsze (między innymi dlatego kupiłem A7III żeby mieć te 15 ev) ale ciągle nie jest to to samo co oferuje ludzie oko, zwłaszcza jeżeli chodzi o prześwietlenia.

 

:no:  Spowodowane jest to zupełnie czym innym- zdolnościa adaptacyjną oka ,dla którego "czułoscią natywną" jest cały zakres światła widzialnego.Matryce cyfrowe wbrew temu co jest powielane maja tylko jedna wartosc "czułości natywnej" wobec czego zakres rozpietosci tonalnej nie "przesuwa się" w obrebie światła widzialnego.

 

Zdarzyło Ci się kiedykolwiek w "realu" widzieć przepalone niebo?

 

Oczywisćie że tak ! Wystarczy wyjśc z ciemnego pomieszczenia w jasny dzień lub odsłonic zasłony w zaciemnionym pomieszeczeniu by miec przez chwilę "przepalony cały kadr". :msn-wink:



#32 m.a.g

m.a.g

    Bardzo zajęty facet

  • Uzytkownik pełnoprawny
  • 2660 postów
  • SprzętCanon, Sony, Nikon... Pentax'a brak :-)

Napisano 08 luty 2018 - 22:29

Oczywisćie że tak ! Wystarczy wyjśc z ciemnego pomieszczenia w jasny dzień lub odsłonic zasłony w zaciemnionym pomieszeczeniu by miec przez chwilę "przepalony cały kadr".

Jak zapomniałeś przed wyjściem przekręcić kółeczka z M na Auto to sam sobie jesteś winien :-)



#33 Neo.

Neo.

    weteran

  • Administratorzy
  • 10392 postów
  • Sprzętematorski

Napisano 08 luty 2018 - 22:36

Jak zapomniałeś przed wyjściem przekręcić kółeczka z M na Auto to sam sobie jesteś winien :-)

 

:hehe:

 

a te ciemne okulary po co zakładasz - niebo się przepala ?  :msn-wink: